Wednesday, June 17, 2015

#246

Bismillahirrahmanirrahim.

Countdown Ramadhan: One day to go. :)

InsyaAllah, this year would be my second and last year celebrating the first few weeks of Ramadhan in Poland. 19 hours. Wow. 

I need to write this in order to have the right mindset before I step my feet into the holy month. 

I was worried. Macam mana nak puasa 19 jam ni? Tahun lepas I was practically at home ALL the time during the month. Sahur sendiri. Makan sendiri. Solat sendiri. Habiskan masa sendiri. But this year will be my last year here, I wouldn't want just to spend the day indoor. And so I was worried. Macam mana kalau nanti tak larat? Macam mana kalau seharian lembik longlai je sampai tak boleh nak buat apa-apa? 

That was the only question that I had in my mind for a few days already. And so I need to write to correct the mindset.

Hunger, after all is a reaction we cannot avoid but have control over. After a period of time, if we do not eat, we will eventually feel hungry. But hunger is something that shouldn't be something that stops us from our daily activities.

Nabi Muhammad dan para sahabat berperang di tengah-tengah padang pasir pada bulan Ramadhan. Kita hanya perlu menahan kelaparan lebih lama daripada biasa. Kenapa mereka mampu, sedangkan kita tidak? 

Ramadhan, after all, isn't only about menahan lapar dan dahaga. Sebagaimana petikan hadis, adalah satu kerugian jika seseorang itu berpuasa dan apa yang diperolehi sepanjang puasanya hanya lapar dan dahaga. Ramadhan is more than that. 

Ramadhan is a school. Makan dan minum adalah perkara yang kita lakukan saban hari sepanjang sebelas bulan sebelum Ramadhan tiba. Ramadhan teaches us to stop doing that, because if we are able to be obliged to not eating and drinking, we surely has the potential to avoid doing things that we shouldn't do all the time.

Ramadhan itu lebih istimewa daripada sekadar menahan lapar dan dahaga. Ramadhan itu seharusnya menjadi medan untuk kita belajar mendekati Tuhan. InsyaAllah. I pray that every Muslim who is reading this will have a fruitful Ramadhan. Semoga kita memasuki Syawal sebulan dari sekarang sebagai seorang yang lebih bertaqwa.

Selamat berpuasa! Wherever you are! :)

0 comments: