Tuesday, March 12, 2013

#219

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani.

My last entry was on January 12th, exactly 2 months ago. Haila. Tak pernahnya nak istiqamah! Teringat-ingat Timah penah tulis kat blog dia; amal yang diterima Allah adalah amal yang istiqamah. T__T

Oh anyway. Happy birthday Alyaa Liyana Idris. I have been old I guess, tak ingat pun birthday Alyaa kalau tak diingatkan skype. Well, typical but the best wishes, may Allah bless you. Tanpa redha Allah, tak ada guna hidup sihat kaya tujuh keturunan sekalipun. :)

Bermimpi tentang shahadatul haq malam tadi. Sekarang baru pukul 4.06am anyway. Mungkin sebab ada terfikir tentang SH semalam, dalam tidur pun terbawa-bawa. Takut dengan mimpi sendiri. Kita ini saksi. Mahu atau tidak, sedar atau tidak..kita ini saksi!

Kita mengaku menjadi saksi pada kalimah tauhid la ilaha illallah. Dan saat di akhirat kelak, kita bakal dipersoalkan. Sudahkah kita menjalankan amanah kita sebagai seorang saksi? Sudahkah kita berusaha menegakkan islam di atas muka bumi? Apa usaha kita? Tengok movie? Pergi kelas balik rumah makan study tidur and thats it?!

Takut. Segala perbuatan kita bakal dipersoalkan. Kata-kata kita. Facebook status kita. Tweets kita. Blog entries kita. Malah, apa sahaja ilmu yang kita peroleh yang tidak kita sampaikan juga bakal dipersoalkan. Kau seorang saksi! Saksi itu menyampaikan apa yang benar, dan kau merahsiakan kebenaran?

Jadi baik seorang diri itu tak ada guna. Tanggung jawab kita bukan ke atas diri kita semata-mata. Sebaik sahaja kita menjejak usia baligh dan mumayyiz, ada tanggung jawab besar yang bukan semua sedar terletak di pundak kita. Fikirkanlah. Hidup kita untuk apa? Untuk siapa? Kenapa kita dibiarkan hidup? Untuk makan semata-matakah? Dan kemudian mati kekenyangan? Tanpa memikirkan masalah dunia yang semakin sakit, yang kalaupun tidak banyak, sedikit adalah kerana kita?

Sedih. Abu Lahab yang dicerca dalam al-Quran itu lebih memahami maksud la ilaha illallah daripada kita sendiri. Kasihan dengan diri sendiri. Belajar tinggi-tinggi, hati masih buta.

"Maka apakah mereka tidak berjalan di atas muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada." -22:46

0 comments: