Tuesday, September 27, 2011

#166-1

"Hidup macam roda. Kalau kita tak di atas, maknanya kita kat bawah. Kalau kita bukan kat atas atau kat bawah, maknanya kita tengah nak turun ke bawah atau naik ke atas."

Kata-kata Walid yg Syuhada paling ingat. Waktu mula-mula Walid cakap macam tu, Syuhada pukul manja lengan Walid.

"Walid ni..Walid tiru nasihat yg dah ada dalam buku. Syuhada dah selalu dah dengar. Asyik2 hidup macam roda."

Waktu tu Walid hanya ketawa, dan Syuhada semakin memuncungkan bibir. Perlahan-lahan, Walid tarik tangan kecil Syuhada. Walid genggam erat. Tangan Walid yg sebelah lagi Walid usap rambut Syuhada. Syuhada tewas dalam layanan asyik Walid. Rajuknya tak berpanjangan. Dia suka dibelai begitu.

"Walid tahu Syuhada dah tahu pasal tu. Sebab tu Walid ulang, Walid tak nak Syuhada lupa." Syuhada tak menjawab. Dia waktu itu sudah jauh hanyut dalam belaian lembut Walid. Walid, Syuhada sayang Walid!

Walid, Syuhada akan selalu sayang Walid. Syuhada selalu ingat kata-kata Walid. Syuhada selalu terbayang senyuman dan tawa Walid. Syuhada selalu teringatkan layanan Walid pada Syuhada. Sikit pun Syuhada tak pernah lupa. Sebab Syuhada sayang Walid.

"Angah, buat apa tu?" Syuhada tersentak. Salju putih rahmat dari Allah masih turun mencurah-curah di sebalik tingkap. Syuhada mengalihkan pandangan. Along mengerut dahi di muka pintu.

"Buat apa tenung tingkap macam nak tembus tu? Nak main salji ke apa?" Syuhada senyum. Cepat dia menggeleng. Langkah diatur kemas ke arah Along. Lengan Along dipaut.

"Jom. Syuhada dah siap." Along mengerut dahi lagi. Soalannya langsung tak dijawab. Namun dia pantas mengerti. Syuhada bukan gadis yang suka berkongsi. Syuhada lebih suka memendam segala rasa. Walau dipaksa dengan sejuta cara sekali pun belum tentu rahsia hati Angahnya itu dapat dibongkar. Dia pernah meyuarakan kebimbangan dengan sikap Syuhada yg satu itu. Namun dia hilang kuasa apabila mulut kecil itu menjawab lembut.

"Mana ada Syuhada simpan Along. Syuhada tak pernah simpan sikit pun, kalau ada apa2, semua Syuhada luah. Syuhada luah dekat Allah. Dia je yg paling faham, kan Along?"

Syuhada adiknya sudah besar. November ini dia akan berganjak ke usia 22. Terasa baru sekelip mata berlalu sejak Syuhada dilihat berambut tocang sambil memegang patung Pink Panther berlari-lari di taman permainan berhadapan rumah mereka. Terasa baru sejenak masa berlalu sejak adiknya menangis rindukan rumah saat ditinggalkan di sekolah berasrama penuh di utara semenanjung. Terasa belum puas bermain dengan si adik kecil, kini Syuhada sudah disunting orang. Syuhada bakal bergelar isteri. Syuhada....sudah dewasa.

"InsyaAllah ahad nanti Mak Long sampai dari Malaysia, dengan Akmal sekali. Ada kawan2 Angah yg akan datang tak?"

.................................................

0 comments: