Wednesday, January 9, 2013

#217 - little creatures.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani.

Alhamdulillah. First day of school in 2013. Walaupun masing-masing masih belum dapat set kompas dari holiday to school dan dari internal medicine to pediatrics, but I had a great day visiting babies and children. They are too cute that I prayed Allah will shoo away whatever disease they have. Tapi, aturan yang terbaik itu masih ketetapan Allah, dan semoga ujian-ujian yang Allah letakkan ke atas mereka akan membolehkan mereka menemui cahaya dan redha Allah. Ameen.

Kali pertama saya dapat pegang dan rasa fontanels. Dulu masa dengan Ameer, tak terasa pun nak merasa (ke tak tahu lagi masa tu?) Tapi hari ni dapat rasa fontanel pada Phillip, a newborn of 3 weeks of life, admitted to the hospital kerana pathological jaundice dan bleeding in the stools. 

Subhanallah. 

Amazingnya penciptaan manusia! Masa kita lahir, we have more bones. Antaranya sebab tulang-tulang masih belum bercantum dengan sempurna. Contohnya dekat tengkorak kepala. Adults have only 8 cranial bones, tapi babies have more. Sebab cranial bones ni masih belum bercantum sesama sendiri. Dan fontanels adalah soft spaces that join these bones together.

Fontanels itu pun sangat amazing. Without referring to any medical textbooks, at least I know fontanels allow normal growth of the brain and the head itself. Our brain is not fully grown when we were born, dan kalau tak kerana fontanels maka tak mampu la otak kita untuk terus membesar dalam tengkorak kepala. Fontanels juga penting masa labor. Fontanels give the flexibility characteristic of the head. Kadang2 kita nampak newborns ada yg kepalanya membujur atau tak rata sebab labor. Thanks to fontanels yang membujurkan kepala. Kalau tak ada fontanels mungkin babies tak dapat dilahirkan secara natural dengan selamat. 


babies from the Google

presenting...our very own oppa ameer style!

Adik Philipp dah nak boleh keluar hospital. :) I was somehow sadden by the fact yang babies nowadays are given formula at very early age. Kenapa babies masa zaman Nabi dulu dan zama dulu2 pun tahan je minum susu ibu semata-mata sampai 2 tahun? 


post script: semalam mimpi Lissa. Hari ini mimpi Pak. I miss my family, I guess. 


3 comments:

Anonymous said...

jealous

shiela said...

because??

Nazrin Saad said...

cant believe ameer zaquan is that fat.