Wednesday, April 3, 2013

#222 - Ideologi Gila Seorang Hamba

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani.

Aku tahu manusia pandai berimaginasi, because I am one. So, picture this.

Kau seorang perempuan. Or lelaki. Whichever. You are going to class. By tram. Or bus. Whichever. And there's separate compartments for lelaki and perempuan. 

Picture this. Kau hidup dalam satu zaman yang mana, tak ada sempadan antara negara. Wherever you wanna go, you are welcomed with smiles instead of bullets or strict customs. Satu dunia ditadbir oleh seorang pemerintah. Yang kita panggil khalifah. 

Aku gilakah? Terlalu kuat berangan-angan? Kurang tidur lalu aku bermimpi dalam keadaan sedar? 

Aku rindukan ustaziyatul alam. Allah. Tak perlu serabut-serabut fikir pasal pilihanraya yang bakal tiba. Tak ada korupsi. Tak ada anjing-menganjing antara parti. Aku boleh ke mana-mana tanpa dipandang pelik kerana aku berhijab, malah aku akan dihormati sesuai dengan martabat wanita dalam islam. 

Aku yakin dengan janji Allah. Namun, masih hidupkah aku saat itu? Apa yang sudah aku persiapkan dalam perjuangan ini? Aku mungkin kelihatan hebat bila menulis, namun amal perbuatan aku masih banyak yang kurang. Ya Allah. Gilakah aku?

post script: maybe what i need is sleep. Good night.

0 comments: