Saturday, August 3, 2013

#227

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani.

Nak menulis pun kena ada mood. Alahai. Respect dengan mereka yang mampu istiqamah menulis. Kerana apa ya mereka menulis? Kerana banyaknya pembaca? Kerana pujian-pujian yang menghujan? Kerana komen yang mencecah ratusan? Kalau menulis semata-mata nak kumpul followers, sila check balik niat. Tajdid semula niat Narshiela oiii. OTL

Beberapa hari lepas, Allah mengizinkan saya bertemu dengan beberapa orang sahabat yang kencang jugak la dalam medan dakwah dan tarbiyyah ni. Bezanya saya dengan mereka adalah pada wasilah. Namun, larut juga saya dalam perbualan dengan mereka, berkongsi rasa dan pengalaman. Bahagia, bila saya dengan yakinnya mampu berkata saya benar-benar menyayangi mereka. Ukhwah antara saya dan mereka bukan ukhwah plastik yang sengaja diada-adakan. 

Perebutan 'adik' antara jemaah adalah satu fenomena biasa di Malaysia, saya kira. Walaupun saya tidak merasa ketegangan itu, sedikit sebanyak saya tahu bahawa masalah ini berlaku. Mungkin saya yang terlalu ideal, tetapi bila kerap kali diingatkan bahawa kita ini mengajak manusia pada islam dan bukan pada jemaah, saya jadi tertanya-tanya, kita ini sudah jelas dan terangkah dengan perjuangan yang kita bawa? Betulkah apa yang kita buat selama ini, semata-mata kerana Allah? Tajdid semula niat Narshiela oiii. OTL

Kata seorang akhawat, "Jangan sekadar menjadi akhawat di tepi-tepian." 

Jadilah akhawat yang berdiri teguh di perbarisan, yang jelas benar tentang fikrah yang diperjuangkan, yang mampu bergerak sendiri dan mampu menggerakkan yang lain, yang bukan sekadar mengisi masa lapang dengan aktiviti dakwah dan tarbiyyah. Kerana hakikatnya, ia bukan sekadar aktiviti masa lapang malah bidang kerja yang memerlukan perhatian sepenuh masa. 

Susah. Saya tahu, kerana saya sendiri juga sedang berperang dengan diri sendiri. Antara cinta Allah dan cinta dunia. Dan ubatnya hanya satu. Fokus. Abaikan apa yang tidak penting, fokus pada apa yang dituntut. Easier said than done, ey? But not impossible at all. 

Bak kata Dr Munawwar, prioritize and sacrifice! Nak mengutamakan yang penting itu tidak senang bila kita sendiri tidak tahu apa yang penting apa yang tidak, namun nak mengorbankan apa yang tidak penting itu lebih sukar. Kerana kita tahu apa yang tidak penting tetapi kita sayang mahu meninggalkannya. T.T




Maksud focus berdasarkan kamus Narshiela Saad: 

Sungguh-sungguh menumpukan perhatian tanpa terdistract dengan benda-benda yang tak sepatutnya. Sungguh-sungguh menyiapkan amanah dan kerja tanpa terdistract dengan virus procrastination. Sungguh-sungguh memahami apa yang sedang diperjuangkan tanpa terdistract dengan hal ehwal dunia yang menghanyutkan.

All in all, focus is when you do something whole-heartedly without giving in to distractions all around you..

Macam mana nak focus?

Jawab soalan ini. What is your purpose in life?

Tahu dan sedar apa yang penting dan urgent dalam hidup kita. Hidup biar ada matlamat, bukan setakat bangun dan kemudian tidur semula untuk bangun keesokannya. Tahu dan berkeinginan untuk menjadi lebih baik; dengan cara meninggalkan habit yang tak membawa faedah. And so, try to define apa maksud faedah dalam konteks ni.

Saya juga masih susah untuk fokus. Lihat saja pada entry ini, merata-rata saya melalut tanpa ada titik fokus yang satu. Apa yang saya cuba sampaikan sebenarnya?

Saya sekadar mahu menyampaikan; raikan perbezaan dan jangan membenci dan memandang rendah mereka yang tidak sependapat dengan kita. Focus pada tujuan hidup kita tanpa membiarkan diri distracted dengan perkara-perkara remeh yang tak buat kita lebih baik hatta sedikit pun. 

post script 1: hari-hari pun kita bersungguh-sungguh (a.k.a berjihad). Berperang dengan nafsu sendiri, keinginan sendiri. Di akhirnya, siapa yang menang siapa yang tumpas?
post script 2: harap tak ada yang takut saya bawa ajaran sesat. eheh. v(^_^)v


0 comments: