Monday, August 5, 2013

#229 Rooftop Rant

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani.

#np Hai Sahabat.


Rooftop Rant

Tadi ingat nak selitkan sekeping gambar novel Rooftop Rant ni, tapi rasanya ramai je tahu benda apa Rooftop Rant ni. Google je, insyaAllah jumpa apa yang dimaksudkan. 

Hmm. Entah mood apa. Tiba-tiba je datang rasa sedih bila baca tweet budak tomato tadi. 


Memang sedar je selama ni, yang dalam banyak-banyak novel Hlovate tu, tak ramai kot yang akan suka Rooftop Rant as their number one. Banyak jumpa orang paling suka Contengan Jalanan atau aA+bB, and sometimes Versus. Tapi Rooftop Rant..Nad pernah cakap this novel is something, dan Wan pun I think likes Rooftop Rant the way I do. Dan itu je. Tak ramai orang aku boleh buat sembang pasal Rooftop Rant, melainkan rant sorang-sorang dekat twitter bila rindu pada novel ni tiba-tiba datang menjengah.

Aku faham. Lain orang lain preference. Dan, mungkin aku pun bukanlah tipikal sangat untuk minat apa yang orang lain minat? 

Sungguh. Besar influence novel sebuah ni pada aku. Kuat attachment novel sebuah ni dengan aku. Orang takkan faham. Orang pun mungkin akan pandang pelik bila kita mengaitkan kehidupan kita dengan watak-watak novel yang hanya wujud dalam dunia imaginasi si penulis dan dunia imaginasi si pembaca, yang most of the times, walaupun bahan bacaannya sama, apa yang diimaginasikan pasti berbeza. 

Dan orang mungkin tak boleh mengaitkan cerita hidup Trisy dan Jade dengan kehidupan mereka. Tapi aku boleh. Dan mungkin kerana itu Rooftop Rant ni beri impak besar pada aku. 

1. Aku faham bila Trisy tak nak balik KL walaupun berkali-kali ditanya Pak Su. Walaupun diri dah berubah, walaupun dah dapat tarbiyyah, walaupun kepingin pada suasana keluarga yang bahagia, nak menjadi pemula dan nak mula melangkah ke arah perubahan itu perlukan kekuatan yang super strong. Sebab kita akan rasa berseorangan, bila kita seorang je yang berubah, sedangkan keluarga kita masih macam dulu. Kita mahu mengubah tapi kita masih mencari-cari sumber kekuatan untuk merapati keluarga sendiri. 

2. Aku faham bila Trisy buat stunt pegi entah hotel mana-mana, disconnect sekejap dengan keluarga. Kerja gila macam tu, aku pun pernah buat. Bezanya tak ada yang akan call bertalu-talu tanya aku kat mana. I treasure those rare moments I can be alone without people asking me where am I. Aku suka bersendirian, untuk muhasabah balik dan perbetulkan apa yang perlu dibaiki.

3. Aku faham bila Trisy sangat sangat sangat susah nak bukak cerita tentang diri sendiri pada orang lain. Manusia semua pun ada their own skeletons in the closet kan, dan kita akan takut pada impression dan layanan orang terhadap kita bila mereka tahu pasal jerangkung-jerangkung yang kita cuba sembunyikan tu. Untung sangat kita ni, Allah tutup aib kita. Maka janganlah kita membuka aib kita pada manusia lain. 

"Ya Allah, aku terjaga (tertidur) olehmu dalam nikmat afiat (keselamatan dari mara bencana) dan terjaganya rahsia-rahsia (dosa-dosa)ku, maka sempurnakan nikmat-Mu, afiat-Mu dan penjagaan-Mu itu atasku, di dunia dan akhirat."

4. Being a girl, I dream of a relationship macam Jade dan Trisy. Bukan part dorang spill on each other, atau part dorang rindu each other ke apa. Tapi the way Hlovate potrays how strong their trusts are towards each other. Bertahun-tahun tak contact, in any means possible, traditionally or non. Mungkin hanya dihubungkan melalui doa. Tapi they trust each other that one will wait for another no matter how long it will take. 

Aku bukan Trisy, sebab aku tak ada JadeTapi aku ada mata untuk observe rakan-rakan di sekeliling aku, and I came to a conclusion. Lelaki zaman sekarang banyaknya payah nak setia kalau tak contact dan terpisah antara benua. Lelaki, untuk steady dengan seorang perempuan tu kena selalu jumpa atau selalu contact. Dan sesungguhnya, jangankan jumpa, setakat nak bersms bertukar khabar tu pun bagi aku adalah satu kesalahan. Aku bukan feminist yang pandang serong pada golongan lelaki..ada je lelaki yang macam Jade in this context. In fact i knew one, yang dah selamat pun menikah dengan his other half. Tapi susah kot nak jumpa lelaki macam ni sekarang?

Novel ni bukan macam kehidupan. Novel itu ada permulaan, klimaks dan pengakhiran. Kehidupan pun sama, ada permulaan, klimaks dan pengakhiran. Bezanya, klimaks dalam novel diperkenalkan, bahawa itu klimaks. Dalam kehidupan, kadang-kadang kita tak sedar pun kita ni sedang diuji Allah. Perang pemikiran berlaku sepanjang masa dan apa yang betul itu kadang-kadang dipandang pelik dan apa yang biasa itu banyaknya salah dari segi agama. 

Dan novel ada pengakhiran. Banyaknya bahagia, tapi kehidupan? Mampukah kita kata kita akan ada pengakhiran yang baik? Happy ending for Trisy and Jade, but for us? Novel hidup kita ni tak ada limit pages. Tak tahu pun bila akan habis. Tak tahu pun habis masa kita tengah bahagia atau tengah kecewa atau tengah tak peduli apa-apa. 

Bukalah hati kita untuk menerima dan mengamalkan islam sepenuhnya. Jangan tunggu sampai seru. Sebab seru dah lama sampai, lebih 1400 tahun lepas. Bukalah hati kita untuk mula mencari. Bukalah hati kita untuk tidak rasa puas dengan apa yang kita miliki dan lalui kini. Bukalah hati kita untuk mula mempersoalkan apa yang terjadi. Jangan rasa puas dengan kehidupan kita..belajar, kerja, kahwin, beli rumah, dapat anak, pencen, dapat cucu, mati. Itu kita yang menjadi robot pada dunia, hidup berdasarkan skema yang ditetapkan dunia untuk kita. Kita bukan macam tu. Kita manusia, khalifah Allah, sebaik-baik kejadian. Sampai bila nak biar hidup kita diatur oleh sistem sebegitu? Kita lebih baik daripada itu! 

Berubahlah, dan dunia akan berubah bersama kita. Jangan bila disoal di hadapan Tuhan kelak, kita terkial-kial mencari apa sumbangan kita pada agama. 

Luar tajuk dah ni. Baik aku stop sini. 

post script: masa sekolah dulu, pernah dapat teruk english sebab salah buat kajian novel. ingat cerita the lotus eater? for people it has a sad ending. for me, it was a happy ending. terus Mdm Art pangkah awal2 sebab tulis cerpen tu happy ending. mungkin betul aku punya cara fikir salah wiring sikit. huhu.

4 comments:

cgu said...

Patutnye cgu tanya shila kenapa happy ending. Rugi cgu tu tak dapat ilmu shila.

sfw said...

Saya antara yg letakkan rooftop rant number one dlm semua novel hlovate sbb boleh relate dgn emosi watak jade dgn trisy...good review drpd sis..akhirnya,saya jumpa seseorang yg turut rasa apa yg saya rasa bila baca novel ni..

sfw said...

Saya antara yg letakkan rooftop rant number one dlm semua novel hlovate sbb boleh relate dgn emosi watak jade dgn trisy...good review drpd sis..akhirnya,saya jumpa seseorang yg turut rasa apa yg saya rasa bila baca novel ni..

shiela said...

Ohh, I'm honored. Boleh la nanti sembang2 Hlovate sekali. Hehe.