Saturday, August 7, 2010

Finding a living soul to talk to..??

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani.
Hari ni 07 Ogos 2010, bersamaan 26 Shaaban 1431. Baru je masuk Maghrib kat Perlis, pukul 7:38pm.

Not a good time untuk blogging eh? Tengah2 Maghrib, tapi nak buat macam mana. Tiba2 je rasa I should write something regarding what am I feeling right now.

Bila kita rasa tak tenteram, as if something is definitely wrong, we tend to find a living soul to talk to. Betul tak? Ke aku je yang rasa macam ni? Rasanya ramai je kan rasa benda yang sama. Kalau sedih ke apa ke, kita selalu rasa nak share dengan orang. For example dgn BFF, tak pun dgn bf. Apa2 jela, yang penting kita memang nak bagitahu orang macam mana kita rasa in hope yg we'll get better.

I tend to do the same thing jugak. Hari ni memang la sangat tak kena. Dari bangun awal pagi tadi sampai ke saat ni aku sakit kepala. Seminggu ni memang selalu sakit kepala, tapi bila sapu je minyak cap kapak lega la sekejap. Tapi hari ni macam tak berkesan. Which reminded me of cerita Nabi Musa yg sakit gigi tu. Aku dah pernah cerita kan? Shiela, sudah beralih ke kebergantungan kau? Bukan lagi pada Allah ke? Astaghfirullah..

Okay, balik pada topik. Aku rasa tak salah kalau kita mencari seseorang untuk throw out and spill kan. Normal ah tu. Mana ada orang boleh hidup sorang2 tanpa any means of interaction dengan orang sekeliling. Tapi kan, tengok jugak lah. Orang yang kita cari tu orang yg macam mana.

Aku langsung tak ada niat untuk pertikaikan judgement orang terhadap macam mana dorang pilih orang untuk dorang throw out and spill. Ada orang selesa nak cakap dengan bestfriend, ada yg dekat boy/girlfriend, ada yg tak kisah je, sapa yg ada depan mata time tu orang tu la mangsa, ada orang yang suka cari orang yg sama pemahaman dan pemikiran, dan banyak lagi la.

Bagi aku, kalau la memang desperate sangat untuk spill dekat manusia kan, at least carilah manusia yg boleh mengingatkan kita balik pada Allah. Bila kita sedih, dia ada untuk ingatkan kita yg Allah sebenarnya tengah menguji kita. Bila kita rasa marah, dia ada untuk mengingatkan kita agar tak membiarkan syaitan laknatullah terus menghembus rasa marah dalam jiwa kita. Bila kita rasa lost, dia ada untuk tolong pimpin tangan kita, dia bawak kita kembali kepada realiti kehidupan yg ada Allah di dalamnya, bukan semata-mata dunia fantasi yg mungkin mendamaikan jiwa, tapi langsung tak bermakna.

That's why aku tiba2 terfikir. Kalau kita cari orang yg salah, in hope kita akan get better, macam mana?? Aku tak ada hak untuk interpret orang yg salah tu mcm mana, semua orang ada definisi masing2. Bagi aku, aku ada definisi yg jelas, orang yg boleh bawak aku kepada Allah, dan orang yang bawak aku lagi jauh dari Allah. And of course lagi aku nakkan orang yg bawak aku kepada Allah tu kan.

Hm, entry ni hanya sekadar peringatan untuk diri aku sendiri. Aku faham apa aku rasa, dan sesungguhnya kalau manusia tak mampu nak mendamaikan jiwa, carilah kedamaian di sisi Pencipta sang manusia. Hanya Allah yang berhak memberi kita rasa tenang, damai dan sebagainya. Bercakaplah pada Dia, dan sesungguhnya Dia mendengar setiap rintihan jiwa kita, yang terluah mahupun yang sekadar berbekas dalam hati.

P/s=Tiba2 teringat kata2 Allah dalam surah 61:2,3. Semoga kita dijauhkan daripada tergolong sama dalam kelompok tu. Mudah-mudahan...

0 comments: