Monday, October 3, 2011

#168-Shaqirah dan Nadirah

Dengan nama Allah Tuhan yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani.

Ini surat kasih saya untuk sahabat2 tersayang. Shaqirah especially, untuk Nadirah juga, and Harumi as well (though I know she won't read this, and even if she does she won't understand a thing).

Masalah bukan sesuatu yang mampu kita elak. Masalah is a significant thing in life. It's a must. It's necessary. Kadang2 Allah bagi masalah untuk bantu kita untuk come out better and stronger. Kadang2 Allah bagi masalah sebagai cara untuk menghapus dosa2 kita. Kadang2 Allah bagi masalah sebagai peringatan untuk kita, atas kesalahan dan kecuaian kita dalam mengingati Dia. No matter what the reasons are, semua orang ada masalah.

Dan kerana uniknya kita sebagai makhluk bernama manusia, walau kita sedar sepenuhnya bahawa Allah hanya memberi kita dugaan berdasarkan kemampuan kita, kadang2 kita masih perlu sokongan seorang manusia bernama sahabat. Sahabat bukan yang berkuasa menyelesaikan masalah, tapi keberadaan seorang sahabat di sisi, walaupun tak mampu membantu, masih menjadi sesuatu yg sangat kita hargai. Sahabat boleh tolong mendengar. Menasihati mana yg patut. Mengingatkan mana yg lupa. Sahabat juga boleh tolong mendoakan.

Untuk Kirah dan Nad, it must be tough for you guys right now. To be frank, aku pun tengah berhadapan dgn situasi yg sama. Tapi we can stay strong together kan? Paling penting, Allah is always with you guys. It's amazing on how sometimes He shows to us that He's there. Buka mata dan buka hati, kita akan dapat lihat tanda2 yg Allah sedang berbicara dengan kita. Whatever happened, it's because He wanted it to be that way. Sesibuk mana sekali pun Dia, perhatian Dia terhadap kita sedikit pun tak pernah terabai.

Menangis. Menangislah selagi mampu. Tears is not a proof that you are weak. Tears is a way to show that you are indeed a human after all, yg ada masanya rasa sedih dan memerlukan sokongan seseorang. Dan luahkan kalau boleh. Manusia tak sama. Ada yg suka meluahkan pada yg sudi mendengar, ada yg lebih suka memendam. Untuk aku yg tak suka meluahkan pada mereka bernama manusia, I'll spend time talking like a crazy lady to my teddy bears or even to myself. Luahkan dengan kata2! Even tak ada orang nak menyahut balik, tapi seriously it was a great therapy sebenarnya. Hehe.

Emo. Semua perempuan emo. Hehe. Dan bila emo, perempuan suka buat keputusan tanpa fikir panjang. Aku pun mcm tu. Pastu emo lagi sebab menyesal kan lepas tu. ^^ Kalau aku emo, aku menangis. Dengar lagu sentimental, dan menangis lagi. Dan bila aku emo, jangan la sapa2 nak datang dekat. Waktu emo, mungkin waktu yg sebaiknya kita duduk sendirian bertemankan Tuhan, Raqib dan Atid saja. Ambik masa emo tu untuk beremo dengan Tuhan, mengadu habis-habisan. He sure likes us to talk to Him. ^^ Oh, mengingatkan aku pada Hadith 19 dari Hadith 40 Imam Nawawi. Check it out. ^^

Hm, I'll talk again later. Ada kelas Hygiene and Epidemiology right now. First class as a third year student for me. Applause for me to have survived until my third year. Hehe.

Sayang sayang sayang korang!

0 comments: